fredag 14 juni 2013

Catalinan


-Skall du stå länge här?
-Oj. Nä, bara lite till. Det är så överväldigande på något vis att stå här under. Lite skrämmande på samma gång.
-Just den här modellen är 31.6 meter i vingbredd.
-Jaså. Jag tänker mer på känslan. Hur den tornar upp sig över mig.
- Det fanns en annan modell där vingbredden var 39 meter.
-Mmm. Stort. Man känner sig så liten. Jag vet inte varför jag är så fascinerad, men...
-De har så brett vingspann för att kunna lyfta och landa på vatten. Det drar ner farten lite, och annars går det inte. Att lyfta eller landa på vatten, alltså.
-Jaha. Men som sagt, känslan.
-Det var den här modellen som blev nerskjuten av ryssen.
-Tack, jag är inte helt historielös. Men det är kanske därför jag fastnar här också. Att det finns en historia som...
-För att inte tala om Mosquiton.
-Ja men alltså, lägg ner nu. Här pratar jag om hur det känns och du rabblar fakta.
-Vill du inte veta något om det du ser?
-Känslan är lika viktig.
-Jaja. Skall vi ta en glass i cafeterian senare? Jag vill titta på lite mer, så du kan stå kvar här ett tag till om du vill.
-Visst. Vi säger tio minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar